De wet pensioencommunicatie is op 1 juli 2015 in werking getreden, en wordt gefaseerd ingevoerd. Het doel van deze wet is het realiseren van meer inzicht in het pensioen voor de deelnemers. De wet verplicht pensioenfondsen en pensioenverzekeraars (de pensioenuitvoerders) informatie te verstrekken die aansluit bij de wensen van de deelnemer.
Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders onvoldoende op de hoogte zijn van het te verwachten pensioeninkomen. Ook is de huidige informatievoorziening onvoldoende begrijpelijk.
Doel van de wet:
De wet geeft nadere eisen aan de Pensioenuitvoerders ten aanzien van de pensioencommunicatie. Deze moet aansluiten op de behoeften van de deelnemer en ervoor zorgen dat de communicatiedoelen worden bereikt. Deze doelen zijn:
• Weten hoeveel pensioen verwacht kan worden
• Nagaan of het te verwachten pensioen voldoende is
• Bewustwording van de risico’s van de pensioenvoorziening
• Inzicht in de gevolgen van bepaalde keuzes voor het pensioen:
• Beleggingskeuzes
• Verschuiven pensioendatum
• Deeltijdpensioen
• Uitruil pensioen
• Waardeoverdracht
• Wijziging persoonlijke omstandigheden
Om dit te bereiken worden bestaande communicatiemiddelen aangepast en worden nieuwe geïntroduceerd.
Communicatiemiddelen: Pensioen 1-2-3, Pensioenregister, UPO
De Wet Pensioencommunicatie introduceert een nieuw communicatiemiddel, de zogenaamde Pensioen 1-2-3. Deze bestaat uit drie lagen:
1. In laag 1 worden de belangrijke onderdelen van de pensioenregeling genoemd
2. Laag 2 gaat dieper in op alle informatie uit laag 1
3. Laag 3 omvat de achterliggende documenten zoals het Pensioenreglement
De Pensioen 1-2-3 zal vanaf 1-7-2016 door de Pensioenuitvoerder worden verstrekt. De huidige Startbrief komt te vervallen.
Tegelijkertijd wordt het reeds bestaande Pensioenregister aangepast. Op de site www.mijnpensioenoverzicht.nl zal de communicatie over het te bereiken pensioen worden verbeterd en uitgebreid.
Het Uniform Pensioen Overzicht (UPO), dat de Pensioenuitvoerder periodiek verstrekt, zal inhoudelijk wijzigen.
Wet pensioencommunicatie: uw rol als werkgever
Als werkgever moet u zorgen dat een nieuwe medewerker binnen drie maanden informatie ontvangt van de Pensioenuitvoerder over:
• De kenmerken van de pensioenregeling
• De eventuele risico’s
• De keuzemogelijkheden
• De kosten
• Wanneer de werknemer in actie moet komen
• Waar hij meer en persoonlijke informatie kan vinden
Dit is informatie die door de uitvoerder schriftelijk wordt verstrekt in laag 1 van Pensioen 1-2-3. Alle documenten worden vervolgens digitaal beschikbaar gesteld op de portal van de Pensioenuitvoerder.
Het is op grond van uw zorgplicht van belang dat u nieuwe deelnemers en wijzigingen zo snel mogelijk doorgeeft aan de Pensioenuitvoerder, zodat de deelnemers tijdig deze documenten ontvangen.
Omdat werkgevers een spilfunctie vervullen in het vergroten van het pensioenbewustzijn van werknemers, wordt geadviseerd om de deelnemer ook mondeling te informeren bij indiensttreding en zogenaamde ‘life-events’.
Wij kunnen u als werkgever helpen bij de pensioencommunicatie
Het Verbond van Verzekeraars en de Pensioenfederatie hebben Pensioen 1-2-3 in overleg met de AFM en het Ministerie van SZW ontwikkeld. Zij adviseren de werkgever om de medewerkers ook mondeling te informeren. Hiervoor is een checklist ‘Wegwijs in pensioen’ gemaakt voor nieuwe en bestaande deelnemers. Er wordt nog gewerkt aan de checklist ‘Route naar het pensioen’ voor deelnemers die binnen enkele jaren met pensioen gaan.
Ondanks deze hulpmiddelen blijft pensioen een ingewikkelde materie. Wilt u uw medewerkers uitgebreider en/of persoonlijker informeren? Wij kunnen u helpen door middel van:
• Een persoonlijk pensioengesprek bij indiensttreding
• Periodieke spreekuren voor pensioenvragen
• Informatie en begeleiding bij het naderen van de pensioenleeftijd
• Personeelspresentaties
• Maatwerk
Neem contact op voor meer informatie.